lt ee ru en lv

Latvijas Darba devēju konfederācijas biedrs

Biedriem


Lietotājvārds:

Parole:

Seko mums

Twitter Youtube Facebook




Informācija

Asociācijas biedri ir mūsu galvenā panākumu atslēga. Apliecinot savu dalību asociācijā, nodrošināsim Jums visas biedriem pieejamās priekšrocības, kā arī kopīgi aizstāvēsim katra asociācijas biedra intereses.

 

 



Liene Sondore
Uztura speciāliste


Glāzi ūdens?

Esmu droša, ka ikviens no mums sen jau ir dzirdējis par ieteicamajām astoņām ūdens glāzēm dienā. Pati piederu pie tiem, kas bez grūtībām izdzer 2-3 litrus ūdens dienā, bet saprotu arī tos, kam tāds ūdens daudzums liek šausmās nodrebināties.

Kāpēc  tieši ūdens ir tik svarīgs?

Ūdens nozīme organismā ir ļoti liela – 55-70% mūsu organismā ir ūdens. Tāpēc, kritiskā situācijā cilvēks var neēst  pat vairākas nedēļas, bet bez ūdens var iztikt  tikai dažas dienas. Situācijā, kad organismā ir zudis 15% ūdens, iestājas nāve. Ūdens ir mūsu šūnās, starpšūnu šķidrumā, bet asinīs vien 90% ir ūdens. Šūnas sastāvs ir 99% ūdens un bez ūdens tā nebūtu  dzīvotspējīga –ūdens darbojas kā transports,  piegādājot šūnām skābekli un barības vielas,  piedalās organisma bioķīmiskās reakcijās. Ūdens maiņas procesos piedalās audi un orgānu sistēmas.

Liela nozīme ir kunģa-zarnu traktam, plaušām, nierēm, ādai. Ūdens organismā nodrošina ūdenī šķīstošo vielu uzsūkšanos un nepieciešamo barības vielu transportu uz šūnām, kā arī piedalās vielmaiņas galaproduktu –dažādu toksīnu šķelšanā un izvadē no organisma. Organismam nepieciešamo ūdeni uzņemam ēdot un dzerot, bet organismā ūdens rodas vielmaiņas procesos.
Cilvēka organisms ir sarežģīts mehānisms, kur vajag rūpīgi kopt un sargāt.
No organisma ūdeni izvadām ar urīnu, sviedriem, izkārnījumiem un izelpojot, tas viss ir apmēram 2-3 litri diennaktī, un tāpēc tik svarīgi ir uzņemt apmērām tikpat. Ir teiciens – cilvēkam ir jāizvada no organisma tik, cik ir izdzerts. Atliek tikai kādas pāris dienas sevi pavērot -ja izvadītais urīns ir tumšā krāsā, tad dzerat daudz par maz, bet ja tas ir gaiši caurspīdīgs – tad pietiekami. Nieres tikai priecājās, ja liekat tām kārtīgi strādāt, dienā izdzerot vismaz 2 litrus. Bet pēc pamatīgas ballītes un alkohola patēriņa nereti ir uztūkušas acis un seja, un no rīta roka pati sniedzas pēc auksta ūdens – organismam dehidratācija par labu nenāk, bet ūdens palīdz ķermenim pamosties.

Ūdens un sporta nodarbības:
Ja sportojot jūti nepieciešamību padzerties – dari to! Padzeries maziem malciņiem, bet pēc treniņa stundas laikā izdzer 300 -500ml. Ja pēc treniņa jūties nogurusi –izdzer kādu sulas glāzi! Tā paaugstināsies cukura līmenis asinīs un atgriezīsies mundrums. Ilgstoši sportojot vai dodoties garākos aktīvos pārgājienos ,organismam nepietiks tikai ar tīru ūdeni. Lielas slodzes dēļ tam nepieciešams arī cukurs un mikroelementi. Vienkāršākais veids kā nodrošināties pret slāpēm ir pagatavot ūdeni ar medu. Šāds dzēriens būs salds, spēcinošs un bagāts ar mikroelementiem.

Dzert, bet ar mēru!
Pārmērīga šķidruma dzeršana ir saistīta arī ar papildus šķidruma izvadi un tāpēc perfekti ir jāpārzina savas apkārtnes labierīcības.
Situācijās, kad ir kavēta šķidruma izvade, noteikti konsultējieties ar savu ģimenes ārstu.
Ja doma par ūdens dzeršanu joprojām liekas briesmīga un tīru ūdeni nevariet iedzert, pievienojiet ūdens glāzei apelsīna, citrona šķēli un kādu piparmētru lapiņu. Vislabāk pagatavojiet šādu ūdeni lielā krūkā un turiet to savā tuvumā.
Pats labākais – ūdenī nav nevienas kalorijas!